Gazprom en Fluxys ondertekenen raamovereenkomst voor samenwerking rond kleinschalig LNG

Alexander Medvedev, vicevoorzitter van het directiecomité van Gazprom, en Pascal De Buck, gedelegeerd bestuurder en CEO van Fluxys, hebben vandaag in Parijs een raamovereenkomst ondertekend voor samenwerking rond kleinschalig LNG op de Europese markt.

De overeenkomst weerspiegelt de intentie van beide ondernemingen om samen te werken aan gezamenlijke projecten voor de bouw en de exploitatie van LNG-ontvangstterminals, LNG-tankstations en LNG-bunkeringinfrastructuur in Europa.

"Kleinschalig LNG is niet louter een kostenefficiënt en milieuverantwoord alternatief voor traditionele brandstoffen in verschillende sectoren zoals de industrie en het transport. Het is ook een van de belangrijkste groeisegmenten in het Europese gasmarkt. Door het segment te ontwikkelen wil Gazprom zijn uitvoermogelijkheden verder diversifiëren en zijn levering van duurzame energie aan Europa verhogen", aldus Alexander Medvedev.

"De ontwikkeling van de nodige infrastructuur voor kleinschalig LNG is een essentiële stap om de EU-strategie voor duurzame alternatieve brandstoffen in praktijk te brengen. Het is de basis om verder het belangrijke potentieel aan te boren van kleinschalig LNG in het beperken van de milieu- en gezondheidsimpact van de scheepvaart, het langeafstandsvervoer per vrachtwagen en afgelegen industriële vestigingen die niet op een gasnet zijn aangesloten," volgens Pascal De Buck.