Fluxys en Snam worden de enige aandeelhouders van Interconnector UK

Gasinfrastructuurondernemingen Fluxys en Snam nemen in de komende dagen via een transactie tussen aandeelhouders de 33,5% deelneming over van Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) in Interconnector UK, de bidirectionele leiding die het Verenigd Koninkrijk verbindt met België en het Europese vasteland.

Fluxys en Snam hebben beslist hun proportioneel voorkooprecht op de deelneming van CDPQ uit te oefenen via de vennootschappen Gasbridge 1 BV en Gasbridge 2 BV waarvan ze gezamenlijk aandeelhouder zijn. De transactie maakt het voor CDPQ mogelijk om het beheer van zijn deelneming in Interconnector UK samen te brengen in zijn 20% partnerschap in Fluxys. De transactie vertegenwoordigt een bedrag van circa 75 miljoen GBP.

Zodra de aandelen zijn overgedragen, worden Fluxys en Snam met een deelneming van respectievelijk 76,32% en 23,68% de enige eindaandeelhouders van Interconnector UK en bevestigen daarmee hun volledige steun om de onderneming verder te ontwikkelen.

Aangezien de oorspronkelijke langetermijncapaciteitscontracten voor de Interconnector-leiding in oktober 2018 vervallen, bereidt de onderneming zich voor op een nieuwe marktomgeving waarin kortetermijncontracten en commerciële flexibiliteit centraal staan.