Gereglementeerde informatie: Resultaten eerste semester 2024

Toelichting bij de markante feiten in het eerste semester van 2024 en de impact ervan op de financiële toestand van Fluxys Belgium

• Gereguleerde omzet bedraagt € 296,7 miljoen (1e semester 2023: € 309,3 miljoen) en nettoresultaat stijgt tot € 40,6 miljoen (1e semester 2023: € 34,5 miljoen)
  • Nieuwe tariefmethodologie 2024-2027 van kracht
  • Volumes naar Duitsland en Nederland blijven omvangrijk en opslag volledig gevuld
  • Conversie van L-gas naar H-gas afgerond
  • Bijkomende vervoerscapaciteit volledig toekomstbestendig
  • Nieuwe langetermijncapaciteit geboekt op LNG-terminal in Zeebrugge
  • 14e sanctiepakket tegen Rusland
  • Volop aan de slag voor eerste vervoerscapaciteit waterstof en/of CO₂ in 2026
  • Fluxys hydrogen aangeduid als waterstofvervoersnetbeheerder in België
  • Fluxys c-grid kandidaat-netbeheerder vervoersnetten CO₂
  • Op schema voor eigen klimaatneutraliteit

Financiële kerncijfers

Winst- en verliesrekening
(in duizenden euro’s)
30/06/2024 30/06/2023
Bedrijfsopbrengsten 296.745 309.286
EBITDA* 147.878 153.359
EBIT* 70.536 66.123
Nettoresultaat 40.587 34.534
Balans
(in duizenden euro’s)
30/06/2024 31/12/2023
Investeringen in materiële vaste activa 37.144 167.654
Totaal van de materiële vaste activa 1.832.001 1.873.286
Eigen vermogen 560.959 613.413
Netto financiële schuld* 190.182 219.404
Totaal van de geconsolideerde balans 3.328.078 3.358.616

* EBIT – Earnings Before Interests and Taxes: winst/verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, waaraan het resultaat van ondernemingen opgenomen volgens de vermogensmutatiemethode en de dividenden ontvangen van niet-geconsolideerde ondernemingen zijn toegevoegd. EBIT wordt gebruikt als maatstaf om de operationele performantie van de groep doorheen de tijd op te volgen.

* EBITDA – Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortization: winst/verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, vóór afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen, waaraan het resultaat van ondernemingen opgenomen volgens de vermogensmutatie-methode en de dividenden ontvangen van niet-geconsolideerde ondernemingen zijn toegevoegd. EBITDA wordt gebruikt als maatstaf om de operationele performantie van de groep doorheen de tijd op te volgen, zonder rekening te houden met de niet-kaskosten.

* Netto financiële schuld: rentedragende verplichtingen (inclusief leasingschulden), zonder regulatoire verplichtingen, en na aftrek van de thesaurie ten gevolge van transacties voor de vervroegde herfinanciering, 75% van de geldmiddelen, de kasequivalenten en de geldbeleggingen op lange en korte termijn (de resterende 25% wordt als reserve aanzien voor operationele doeleinden (werkkapitaal) en daardoor niet beschikbaar geacht voor investeringen). Deze indicator geeft een idee van het bedrag aan rentedragende schulden dat zou overblijven als alle beschikbare thesaurie gebruikt zou worden om leningen terug te betalen.

Omzet en nettoresultaat. De omzet van het eerste semester 2024 van de groep Fluxys Belgium bedraagt € 296,7 miljoen. Dat betekent een daling van € 12,6 miljoen ten opzichte van de omzet van dezelfde periode van 2023, die € 309,3 miljoen bedroeg. Het nettoresultaat stijgt conform het tarifair model van € 34,5 miljoen naar € 40,6 miljoen.

De evolutie van de gereguleerde omzet wordt voornamelijk verklaard door de evolutie van de componenten die door de gereguleerde tarieven moeten worden gedekt. De tariefmethodologie bepaalt dat de redelijke operationele kosten moeten worden gedekt door de omzet.

De evolutie van het nettoresultaat is hoofdzakelijk een gevolg van de nieuwe tarifaire methodologie die van toepassing is in de regulatoire periode 2024-2027.

€ 37,1 miljoen investeringen. In de eerste helft van 2024 bedragen de investeringen in materiële vaste activa € 37,1 miljoen, tegenover € 70,3 miljoen tijdens dezelfde periode in 2023. Daarvan ging € 33,8 miljoen naar vervoersprojecten en € 2,5 miljoen naar projecten voor LNG-infrastructuur.

Markante feiten

Volumes naar Duitsland en Nederland blijven omvangrijk en opslag volledig gevuld. De geopolitieke toestand in Oekraïne heeft de dynamiek op de gasmarkten en de richting van de stromen gevoelig veranderd. Ons Belgische net met Zeebrugge als knooppunt blijft in die dynamiek zijn rol als energiedraaischijf in Noordwest-Europa bevestigen.

De vraag om aardgas vanuit België naar Duitsland en Nederland te doen stromen, is weliswaar gedaald in de eerste jaarhelft van 2024 ten opzichte van 2023, maar blijft nog steeds aanzienlijk hoger dan voor het begin van de oorlog in Oekraïne.

De volumes van grens tot grens daalden met 35 procent tot 133 TWh, terwijl de volumes voor verbruik op de Belgische markt slechts licht afnamen tot 79,5 TWh (tegenover 84 TWh in 2023). Naar Duitsland verminderden de stromen tot 81 TWh (tegenover 124 TWh in 2023) en naar Nederland stroomde 36 TWh (tegenover 60 TWh in 2023).

In het licht van de nieuwe bevoorradingssituatie sinds de oorlog in Oekraïne verplicht de Europese Unie de lidstaten om de gasopslaginstallaties elk jaar tegen 1 november voor ten minste 90 procent te gevuld te hebben om met maximaal gevulde buffers de winter in te gaan. De ondergrondse opslaginstallatie in Loenhout was op 1 augustus al volledig gevuld.

Conversie van L-gas naar H-gas afgerond De uitvoer van laagcalorisch gas (L-gas) door Nederland neemt af door de sluiting van het productieveld in Groningen. Fluxys Belgium past sinds 2018 zijn net aan om stapsgewijs de aanvoer van L-gas te vervangen door hoogcalorisch aardgas (H-gas) uit andere bronnen en zo de continuïteit in de bevoorrading te ondersteunen. Dit jaar hebben we samen met de distributienetbeheerders Fluvius en Ores de laatste fase afgerond van de omschakeling naar H-gas. Circa 475.000 aansluitingen waren betrokken, voornamelijk in de regio’s Kempen, Leuven-Diest, Henegouwen, Waals-Brabant en Vlaams-Brabant. België gebruikt nu geen L-gas meer. Fluxys Belgium blijft de komende jaren nog wel L-gas vervoeren richting Frankrijk.

Nodige bijkomende vervoerscapaciteit volledig toekomstbestendig In het Belgische net is bijkomende capaciteit nodig om tegelijk het wegvallen van L-gas uit Nederland op te vangen, de nieuwe elektriciteitscentrales te bevoorraden die in gebruik worden genomen en grote stromen naar Duitsland te kunnen aanhouden. Daarom leggen we een nieuwe leiding aan op de as Zeebrugge-Brussel. De leiding is een multimolecule-leiding en volledig toekomstbestendig in het licht van de energietransitie. Ze kan ingezet worden voor het vervoer van waterstof zodra de markt er klaar voor is.

Eind 2023 en begin 2024 namen we het eerste leidingdeel Gent (Desteldonk) – Brussel (Opwijk) in gebruik. De uitbreiding verhoogt de vervoerscapaciteit vanuit Zeebrugge met 15 GWh/h, het equivalent van de energieproductie van 15 kernreactoren. Het tweede leidingdeel Zeebrugge (Knokke) - Gent (Evergem) is gepland voor aanleg vanaf 2025, een investering die geraamd wordt op ruim 150 miljoen euro. De bijkomende pijpleiding breidt de vervoerscapaciteit vanuit Zeebrugge nog eens met 5 GWh/h uit.

Nieuwe langetermijncapaciteit geboekt op LNG-terminal in Zeebrugge De sterke daling in de aanvoer van leidinggas uit Rusland naar Europa heeft geleid tot een maximale inzet van LNG als alternatieve bevoorradingsbron. Inspelend op de signalen in de markt heeft de LNG-terminal in Zeebrugge in juni de markt 24 bijkomende losvensters per jaar aangeboden. De markt reageerde zeer positief en alle aangeboden capaciteit werd op lange termijn geboekt voor de periode 2027-2044.

14de sanctiepakket tegen Rusland Eind juni is op EU-niveau een politiek akkoord bereikt over een 14de sanctiepakket tegen Rusland. Het pakket verbiedt vanaf maart 2025 het herladen van LNG uit Rusland voor uitvoer naar niet-EU landen. De invoer in de EU van LNG van Russische oorsprong en het herladen ervan voor levering in een andere EU-haven blijven toegalaten.

Zoals in het verleden blijft Fluxys Belgium werken in volledige overeenstemming met de geldende Belgische, Europese en internationale regelgeving. We houden overleg met de overheden voor de concrete uitvoering en opvolging van de sancties zodra ze van kracht worden. Voor de eventuele impact van het 14de sanctiepakket op Fluxys Belgium: zie ‘Financiële vooruitzichten’ op p. 6.

Volop aan de slag voor eerste vervoerscapaciteit waterstof en/of CO₂ in 2026 We stellen alles in het werk om voor de industrie de eerste vervoerscapaciteit voor waterstof en/of CO₂ ter beschikking te stellen in 2026. De eerste investeringsbeslissingen daartoe zijn in volle voorbereiding.

In het licht van de ontwikkelingen in het wettelijk en regulerend kader voor waterstof en CO₂ hebben we twee dochterbedrijven opgericht: Fluxys hydrogen voor de ontwikkeling en het beheer van het waterstofnet en Fluxys c-grid voor de ontwikkeling en het beheer van de CO₂-vervoersnetten.

Sinds 2021 werken we intensief samen met tal van stakeholders om stapsgewijs in lijn met de marktvraag de nodige waterstof- en CO₂-infrastructuur te ontwikkelen. Zo helpen we de energiedraaischijfrol van België te bestendigen als internationale waterstof- en CO₂-hub voor de economie in zowel België als Noordwest-Europa.

• Met de industrie en de havens werken we nauw samen om ten volle te kunnen inspelen op de behoefte in de markt. In juni ondertekenden we met 13 grote industriële groepen, North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges de Verklaring van Oslo. De verklaring wijst beleidsmakers op het vitale belang voor de industrie van de afvang van CO₂ en het transport en de opslag of het hergebruik ervan en de nood aan beleidsinstrumenten om de ontwikkeling van die logistieke keten kracht bij te zetten.
  • Met de naburige operatoren zitten we rond de tafel om de nodige interconnecties te hebben voor de grensoverschrijdende stromen. In juni ondertekenden we een overeenkomst met Creos Luxembourg (Luxemburg) en GRTgaz (Frankrijk) om de samenwerking in grensoverschrijdende waterstofinfrastructuur te intensiveren.
  • Met partners en moederbedrijf Fluxys bundelen we de krachten voor de ontwikkeling van terminals voor de invoer van waterstof en infrastructuur voor de uitvoer van CO₂.

Fluxys hydrogen aangeduid als waterstofvervoersnetbeheerder in België In uitvoering van de federale waterstofwet van 11 juli 2023 werd dochterbedrijf Fluxys hydrogen aangeduid als beheerder voor de ontwikkeling en het beheer van een waterstofvervoersnet in België.

Fluxys c-grid kandidaat-beheerder vervoersnetten CO₂ In Europees perspectief lopen de Gewesten in ons land voorop met een regelgevend kader voor CO₂. In maart keurden het Waalse parlement en het Vlaamse parlement een decreet goed over het vervoer van CO₂ via pijpleidingen. Dochterbedrijf Fluxys c-grid is in volle voorbereiding om zich kandidaat te stellen voor het beheer van de CO₂-vervoersnetten in de gewesten.

Op schema voor eigen klimaatneutraliteit We streven er als bedrijf naar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn en zitten op schema voor de eerste mijlpaal: de broeikasgasemissies tegen 2025 halveren. Op de LNG-terminal in Zeebrugge zijn eind 2023 drie bijkomende hervergassers in gebruik genomen die de warmte van zeewater gebruiken om LNG weer in gasvorm om te zetten. De nieuwe installaties verlagen substantieel de CO₂-emissies op de terminal.

Transacties tussen verbonden partijen

De transacties tussen verbonden partijen worden uiteengezet in Toelichting 11 van de verkorte halfjaarlijkse financiële staten in het halfjaarlijks financieel verslag 2024.

Financiële vooruitzichten

2024

Fluxys Belgium en de CREG hebben in februari 2024 een akkoord gesloten om via een openbare raadpleging aan de markt een aantal wijzigingen voor te stellen in de tariefmethodologie voor het aardgasvervoersnet, de aardgasopslaginstallatie en de LNG-installatie voor de regulatoire periode 2024-2027. De wijzigingen werden door de markt integraal aanvaard, zorgen voor een billijke vergoeding van het geïnvesteerde kapitaal in de gereguleerde activa en stellen Fluxys Belgium in staat de nodige investeringen te doen voor het uitoefenen van zijn taken.

Het nettoresultaat van de Belgische gereguleerde activiteiten wordt, conform de tarifaire methodologie 2024-2027, bepaald door verschillende regulatoire parameters waaronder het geïnvesteerde eigen vermogen en de financiële structuur, alsook door stimulansen. Het recurrente dividend zal blijven evolueren, hoofdzakelijk op basis van de bovenstaande parameters.

Op basis van de informatie ter beschikking op datum van vandaag is het bijzonder moeilijk om de verdere impact van de oorlog in Oekraïne in te schatten. Uitgaande van de situatie zoals die momenteel publiek bekend is, het essentiële karakter van de activiteiten van de onderneming en haar regulatoire omkadering schatten we op dit moment in dat het resultaat van 2024 van de groep Fluxys Belgium zal evolueren in lijn met de tarifaire methodologie en de daarin bepaalde billijke marge. De activiteiten van de groep zijn immers gereguleerd en de behandelde volumes in onze infrastructuur brengen geen significante wijzigingen in het resultaat mee voor de aandeelhouders.

Afhankelijk van de evolutie van de oorlog en de daarmee samenhangende marktontwikkelingen kan de groep Fluxys Belgium tijdelijk te kampen krijgen met ongunstige gevolgen op cashinkomsten indien klanten bijvoorbeeld in gebreke zouden blijven bij de betaling van geboekte capaciteit.

2025

De bepalingen in het 14de sanctiepakket in verband met LNG uit Rusland worden van kracht vanaf maart 2025. Ze hebben impact op een beperkt gedeelte van de diensten die vervat zijn in de langetermijncontracten van de LNG-terminal in Zeebrugge voor de behandeling van LNG uit Rusland. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de contractuele respons zal zijn van de klanten die herlaad- en hervergassingsdiensten hebben geboekt voor LNG uit Rusland. Het is dan ook te vroeg om een eventuele financiële impact te bepalen.

In die context stippen we aan dat een aantal elementen toelaten om een eventuele financiële impact te beperken. De LNG-terminalling activiteit is namelijk gereguleerd en het regulatoir kader biedt een zekere buffer voor minderinkomsten. Ook de bijkomende LNG-losvensters die recent op lange termijn werden verkocht bieden een buffer en tonen bovendien aan dat er interesse is in de markt voor capaciteit op de LNG-terminal mocht die vrijkomen.

Voornaamste risico’s en onzekerheden voor het tweede semester 2024

De te verwachten risico’s en onzekerheden voor het tweede semester 2024 zijn niet significant geëvolueerd ten opzichte van de risicorapportering in het jaarlijks financieel verslag 2023. Verdere toelichting is opgenomen in het hoofdstuk ‘Risicobeheer’ in het halfjaarlijks financieel verslag 2024.

Halfjaarlijks financieel verslag beschikbaar

Het halfjaarlijks financieel verslag 2024 van Fluxys Belgium met de verkorte financiële staten is beschikbaar op de website van Fluxys Belgium.